hosting / słownik internetowy

Słownik terminów internetowych


B2B (Business To Business) - relacja między firmami obejmująca: przygotowanie ofert, realizacje zamówień, wystawianie dokumentów związanych z transakcjami, marketing.

BANNER– szeroki, poziomy pasek służący jako reklama internetowa. Treści prezentuje głownie w formie animacji (Flash lub GIF). Bannery zawiera zwykle link odsyłający do strony reklamowego produktu.

BAZA DANYCH - zbiór danych zarządzany przez określony system. System zarządzania danymi pozwala na dostęp do informacji. Przeważnie przechowywane są bazy danych tekstowych i liczbowych, ale jest już możliwe gromadzenie danych typu: grafika, muzyka itp.

BUTTON -reklam internetowa o mniejszy rozmiarach niż banner.

C


CLIC – przekierowanie użytkownika na określoną stronę poprzez kliknięcie na reklamę lub link

CLIC THROUGH RATE (CTR) – główny miernik skuteczności reklamy internetowej. Pokazuje odsetek internautów, którzy kliknęli na reklamę danego produktu i zostali przeniesienie na inna stronę

COST PER MILLENIUM/COST PER THOUSAND (CPM/CPT) – wytyczne cenowe reklamy internetowej. CPM szacuje wartość (cenę) wyświetlenia 1000 odsłon określonej reklamy.

COOKIE (dosł. ang. “ciasteczko”) - krótki tekst informacyjny, wysyłany przez serwer oglądanej strony. Stosowany głównie w przypadku liczników, sklepów internetowych, sond i stron wymagających logowania.

COST PER ACTION (CPA) - należność pobierana za zarejestrowane się np. złożenie zamówienia, zapisanie się na listę wykonane w ramach prowadzonej kampanii reklamowej.

COST PER CLICK (CPC) – opłata za jednorazowe kliknięcia w reklamę.

CONVERSION RATE (CR) – sposób określania procentu pożądanych zachowań internatów w określonej sytuacji

D


DNS
(ang. Domain Name System) - zbiór serwerów oraz protokół komunikacyjny umożliwiający zamianę adresów używanych przez internatów na adresy zrozumiałe dla sieci komputerowej.

DOMENA INTERNETOWA – adres, który wpisuje się w przeglądarce www, by przejść do danej strony. Domena internetowa umożliwia także korzystanie z poczty elektronicznej. Domena internetowa, poza serwerem wirtualnym jest absolutnie niezbędnym elementem, koniecznym do uruchomienia strony internetowej.

E


EKSTRANET (Extranet)
połączenie minimum dwóch sieci intranetów, w celu udostępnienie własnych zasobów informacyjnych dla pracowników danej firmy oraz jej klientów dla lepszej współpracy.

E-MAIL -jedna z najpopularniejszych usług internetowych, pozwalająca na przesyłanie wiadomości tekstowych, zdjęcia, obrazków oraz dokumenty.

F


FAQ (Frequently Asked Questions) – zbiór odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące określonej strony internetowej.

FLASH - technologia tworzenia plików animacyjnych, opracowana przez Macromedia. Stosowne głównie w reklamach lub do uatrakcyjnienia witryny internetowej.

G


GIF (ang. Graphics Interchange Format) – niewielki plik graficzny, używany przy reklamach lub stronach internetowych.


GEOTARGETING - system zezwalający na nadawanie reklamy, zależy od miejsca zamieszkania z jakiego użytkownik podłącza się do internetu, określany na podstawie adresu IP internauty.

H


HOSTING
- udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwerowni, oddanie do dyspozycji konkretną część dysku twardego. Objętość ta służy do przechowywania plików, w których znajduje się treść stron internetowych. Hosting to także udostępnienie przestrzeni dysku jako miejsca dla plików ze skrzynek mailowych.

HTML (ang. HyperText Markup Language) - główny język programistyczny, opart na znacznikach, używany przy tworzeniu stron internetowych.

I


INTERNET – światowa sieć komputerowa, łącząca wszystkie komputery do niej podłączone bez względu na miejsce zalogowania

INTERSTITIAL - reklama internetowa, ukazująca się w oddzielnej karcie przeglądarki przed załadowaniem właściwej strony internetowej.

INTRANET - sieć komputerowa licząca przeważnie kilka komputerów (np. w firmie), pozywająca na korzystanie z usług internetowych.

IP (adres IP) – indywidualny numer wszystkich urządzeń sieciowych


JPG  – jeden z najczęściej użynanych formatów graficznych przy tworzeniu stron internetowych. Metoda JPG pozwala uzyskać bardzo dużą kompresję obrazu, nawet 20:1 kosztem zaniku niektórych elementów, przeważnie niewidocznych.

L


LINK / HYPERLINK (łącze, hiperłącze) – element nawigacyjny pozwalający na przemieszczanie się pomiędzy stronami i podstronami internetowymi lub dokumentami.

M


MAILING – elektroniczna reklama internetowa, działająca na zasadzie przesyłania listów reklamowych do właścicieli darmowych skrzynek mailowych.

MEDIAPLAN - plan skorzystania z witryn w kampanii reklamowej, zawierający temat wartości techniczne reklamy (rozmiar, waga, format), cenę oraz prognozowaną efektywność przeprowadzonej kampanii reklamowej.

MEDIALAYER (top layer, floating ad) - interaktywna forma reklamy, w oknie przeglądarki internauty pojawia się grafika, poruszająca się w dowolny sposób na witrynie.

METEOTARGETING - system umożliwiający emitowanie reklamy zależnie od aktualnej pogody, oparty na bieżących informacjach meteorologicznych

N


NEWSLETTER - elektroniczna biuletyn, przesyłany okresowo drogą mailową do prenumeratorów.

P


POP-UP / POP-UNDER - (z ang. tzw. "wyskakujące okienko") – reklam internetowa, polegająca na automatycznym wyświetlaniu nowego okna o określonej treści w przeglądarce internetowej

PRZEGLĄDARKA – program umożliwiający serfowanie po stronach internetowych (Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera, Netscape, Safari)

PAKIET KONT E-MAIL – podstawowa część hostingu, dzięki czemu można odbierać i wysyłać poczta e-mailową

R


REKOMENDAJE MEDIALNE – zbiór witryn internetowych przeznaczonych do realizacji określonej kampanii reklamowej wraz z uzasadnieniem i celowością ich wyboru.

S


SKY-SCRAPPER – pionowa reklama internetowa przeważnie w formacie flash, gif lub jpg, znajduje się w lewej lub prawej kolumnie serwisu internetowego.

SPAM- elektroniczne listy przekazywane do właścicieli skrzynek mailowych bez ich wiedzy i akceptacji.

SERWER WIRTUALNY – wyodrębniana cześć specjalnego komputera, jego wydajność i moc jest zdecydowanie większa niż w zwykłych komputerach. Na serwerze zapisane są pliki strony internetowej (dokumenty, zdjęcia).

T


TARGETING - emitowanie reklamy dla określonego użytkownika, ponadto system może wyświetlać reklamy o danej porze dnia i konkretne dni tygodni.

TCP/IP - protokół komunikacyjny umożliwiający łączenie komputerów za pośrednictwem sieci.

U


UNIKLANY UŻYTKOWNIK (Unique User) – użytkownik korzystający w konkretnym obrębie czasowym z określonego serwisu internetowego (prawdopodobna liczba internautów przeglądających daną witrynę).

W


WYSZYKIWARKA INTERNETOWA - program bądź strona internetowa, umożliwiające internautom sprawne odnalezienie informacji w sieci.





Polityka Prywatnosci | Słownik internetowy